Topeng muka anti-kedut

Kerana beberapa sebab, sejak perkembangan pesat kosmetologi suntikan dan perkakasan, para pakar dalam bidang kecantikan sedikit sebanyak memperhatikan mereka yang masih bersedia menjaga keadaan kulit di rumah.menggunakan topeng muka yang menyegarkanAdalah dipercayai bahawa penggunaan topeng muka anti-kedut tidak berkesan, tetapi sia-sia. Ahli fitoterapi dengan yakin menyatakan bahawa anda tidak tahu cara memasaknya dengan betul.

Peraturan untuk penggunaan topeng anti-kedut

Agar topeng muka yang digunakan di rumah membuktikan keberkesanannya, beberapa prasyarat mesti dipenuhi.

  1. Penyediaan kulit wajah.Berapa kali mereka mengatakan bahawa membersihkan adalah kunci untuk kulit yang sihat. Namun, atas sebab tertentu, banyak wanita melangkau tahap ini atau tidak memperlakukannya dengan cukup teliti. Namun, kulit yang dibersihkan "berfungsi" setelah menggunakan topeng sebanyak 30% dengan lebih berkesan. Ingat, sebelum menerapkan komposisi ke wajah anda, anda mesti membersihkan kulit anda terlebih dahulu dengan losyen atau toner. Dengan kulit berminyak, kotoran dan sisa solek dibasuh dengan busa atau scrub pengelupasan, dan dengan kulit kering - dengan air biasa.
  2. Penyediaan komposisi topeng.45% reaksi alahan pada wanita berlaku disebabkan oleh fakta bahawa mereka tidak memeriksa tarikh luput komponen topeng anti-kedut. Dan ini mesti dilakukan. Dan disarankan menggunakan hanya bahan semula jadi. Adalah lebih baik untuk menguji alergi terlebih dahulu dengan menggunakan sedikit topeng pada celah siku. Sekiranya selepas 15 minit tidak ada reaksi alergi, anda boleh menggunakannya dengan selamat.
  3. Aplikasi produk.Topeng harus disapu ke wajah dengan lembut dengan tangan yang bersih. Mekaniknya adalah seperti berikut: komposisi digunakan dari bawah ke atas di sepanjang garis urut (dari leher hingga garis rambut). Kemudian bergerak dari lipatan nasolabial ke telinga dan dari dagu ke cuping telinga. Lapisan seterusnya hendaklah disapu di kawasan sekitar bibir dan mata. Sekiranya topeng mengandungi bahan aktif, jangan sapukan ke bahagian bibir dan mata. Setelah menggunakan produk sepenuhnya, tarik dan hembuskan nafas beberapa kali. Anda boleh berbaring dan menutup mata anda. Ketahuilah bahawa topeng muka tertentu, terutama yang dibuat dengan beri dan buah, bocor, jadi cubalah melindungi pakaian anda terlebih dahulu. Dianjurkan untuk memasukkan rambut ke topi mandi dan menutup bahu dan dada dengan tuala.
  4. "Jangka hayat" topeng.Rata-rata, diperlukan sekitar setengah jam untuk mengelakkan topeng dari keriput, masa ini sudah cukup untuk bahan aktif mula mempengaruhi lapisan atas epidermis. Tetapi, jika anda merasakan sensasi terbakar, gatal, atau melihat kemerahan, gatal-gatal, bilas topeng dengan segera dengan air. Sekiranya berlaku, minum ubat anti-alergi ringan, dan jika boleh, berjumpa doktor.
  5. Mengeluarkan topeng.Pilihan yang ideal adalah terlebih dahulu menanggalkan topeng dengan lembut dengan tuala basah atau span, ini adalah apa yang disebut pembersihan lembut. Dan kemudian basuh dengan air sejuk atau suam tanpa menggunakan sabun. Sekiranya anda adalah pemilik kulit kering, maka topeng anti-kerut dibasuh dengan air suam, tetapi dengan produk berminyak ia dibasuh dengan sejuk. Setelah membuang sisa-sisa topeng, pelembap harus disapu pada kulit wajah.

Krim apa yang hendak dipilih untuk wajah?

  • Untuk kulit kering, anda harus memilih krim dengan tekstur yang padat yang menyuburkannya secara intensif.
  • Untuk kulit berminyak, krim berasaskan zink dengan kesan pencerahan sesuai.
  • Tetapi produk hypoallergenic terbukti sangat baik dalam penjagaan kulit sensitif.

Topeng anti-kedut dengan gelatin

Gelatin terbuat dari kolagen haiwan dan oleh itu sangat berkesan dalam penjagaan kulit rumah. Topeng muka dengan gelatin membolehkan anda menyelesaikan beberapa masalah sekaligus: memberikan keanjalan pada kulit, membersihkan pori-pori dan menghilangkan warna kulit. Selain itu, agar-agar mempunyai kesan pelembutan pada kulit.

  • 1 sachet gelatin;
  • 1/2 cawan jus buah segar (pilih yang sesuai untuk jenis kulit anda)

Cara membuat topeng di rumah:

Masukkan agar-agar dan jus buah ke dalam periuk kecil dan panaskan perlahan-lahan di atas api kecil, kacau selalu, sehingga agar-agar larut sepenuhnya.

Letakkan campuran di dalam peti sejuk sehingga pekat tetapi tetap berair untuk disapu ke wajah anda. Dengan menggunakan sikat, sapukan komposisi ke wajah, setelah membersihkan kulit dengan teliti. Jangan menyentuh bahagian mata. Selepas memakai topeng, anda perlu berbaring, berehat dan biarkan topeng sehingga kering sepenuhnya. Setelah menanggalkan topeng, basuh wajah anda dengan air sejuk yang bersih, tetapi jangan lap dengan tuala - tunggu sehingga air kering dan kelembapan yang diperlukan diserap ke dalam kulit.

Topeng anti-kedut pisang

Untuk topeng pisang, anda memerlukan bahan berikut:

  • 1 pisang masak;
  • satu sudu teh krim masam pekat;
  • jus setengah lemon.

Cara membuat topeng di rumah:

Anda perlu mengisar pisang dalam pengisar, menambah krim masam ke jisim homogen dan campurkan dengan teliti. Perah jus dari setengah lemon dengan garpu dan tuangkan ke dalam campuran.

Setelah menggunakan topeng pada wajah, anda harus menunggu sehingga lapisan pertama mengering, dan memohon semula komposisi - lapis demi lapis, sehingga anda telah menggunakan semua campuran yang telah disediakan. Ia boleh memakan masa sehingga 1 jam, tetapi hasilnya sangat berbaloi. Apabila lapisan terakhir disapu, tunggu hingga kering dan keluarkan topeng, dan kemudian cuci muka dengan air suam bersih.

wanita memakai topeng yang meremajakan

Topeng Cleopatra untuk kedutan

Untuk topeng Cleopatra, anda memerlukan bahan berikut:

  • jus setengah lemon;
  • 2 sudu besar tanah liat biru;
  • 1 sudu krim masam;
  • 1 sudu teh madu.

Cara membuat topeng di rumah:

Campurkan semua bahan dalam bahagian yang sama sehingga rata. Sapukan komposisi ke wajah, mengelakkan kawasan mata. Topeng ini dicirikan oleh sensasi kesemutan yang sedikit, yang akan hilang dalam 2-3 minit. Selepas 20 minit, bilas topeng dan sapukan pelembap. Perlu diingat bahawa keberkesanan topeng ini tidak segera muncul, lebih baik melakukan prosedur sedemikian seminggu sekali dan setelah 12-15 hari anda akan melihat hasilnya. Kulit akan menjadi lebih kencang dan segar.

Melicinkan topeng anti-kedut kentang

Untuk melicinkan kedutan kentang di rumah, anda memerlukan bahan berikut:

  • dua kentang rebus;
  • 5 gram gliserin;
  • 2. 5 sudu teh krim masam;
  • 2. 5 sudu teh susu;
  • satu sudu minyak bunga matahari.

Cara membuat topeng di rumah:

Hancurkan kentang rebus hingga rata, masukkan semua bahan lain ke dalamnya, angkat. Sapukan ke muka, biarkan selama 15-17 minit. Bilas sisa dengan air bersih dan suam. Selepas beberapa minit, sapukan pelembap. Pergi ke cermin. Siapa di sini, kita ada yang paling cantik?